Activiteiten

  • Oversteken bij een brede weg met een middenberm
  • Oversteken bij een kruispunt
  • Oversteken bij een T-splitsing

Deelvaardigheden

  • Vóór de stoeprand stoppen
  • Op een overzichtelijke plek stoppen
  • Naar links kijken
  • Op de middenberm stoppen
  • Naar rechts kijken
  • Naar alle kanten kijken
  • Reageren op overig verkeer
  • Rustig en recht oversteken

Instructiefilm Samen op pad, lopen in een groep

Instructiefilm Oversteken zo doe je dat!

Voorbereiding

  • Vraag drie ouders/stagiaires/klassenassistentes om te helpen.
  • Verdeel de klas in drie groepen.
  • Geef de instructie aan de begeleiders.
  • Verzamel het materiaal.
  • Zet de oefeningen uit.

Benodigde tijd

  • Voorbereiding in de klas: 10 minuten
  • Instructie aan de begeleiders: 10 minuten
  • Oefeningen uitzetten: 30 minuten
  • Uitvoering: 30-45 minuten
  • Nabespreken: 5 minuten
  • Opruimen: 5-10 minuten

Werkwijze

Het thema ‘Lopen en oversteken’ bestaat voor groep 1/2 uit drie lessen die op het schoolplein of in het speellokaal uitgevoerd kunnen worden. Elke les is onderverdeeld in drie activiteiten. De doelen van deze les zijn:

  • activiteit 1: De leerling kijkt bij het oversteken van de eerste weghelft naar links en bij het oversteken van de tweede weghelft naar rechts.
  • activiteit 2: De leerling kijkt naar alle richtingen op het kruispunt waar verkeer vandaan kan komen. De leerling steekt de weg recht over.
  • activiteit 3: De leerling kijkt naar alle richtingen op een T-splitsing waar verkeer vandaan kan komen. De leerling steekt de weg recht over.

Als voorbereiding op deze lessen zijn er drie extra activiteiten (achter het tabblad extra activiteiten) die uitgevoerd kunnen worden in de klas. In deze voorbereidende activiteiten worden oversteekliedjes geoefend en worden begrippen als links, rechts, stoep, weg, fietspad en verkeerslicht behandeld.

Bij de pleinles zet u de drie oefeningen van tevoren uit. De klas wordt verdeeld in drie groepen en na elke 10 minuten wordt er van oefening gewisseld. De begeleiders blijven bij de oefening staan, hierdoor hoeft de instructie maar één keer aan de begeleiders gegeven te worden.

Terug naar volledige lespakket