Joshua en de wethouder
De eerste schooldag van het jaar en Joshua mag zelf fietsen. Zijn moeder vindt het best spannend maar als hij goed zijn best doet mag hij straks misschien wel alleen naar school fietsen.
De eerste schooldag van het jaar en Joshua mag zelf fietsen. Zijn moeder vindt het best spannend maar als hij goed zijn best doet mag hij straks misschien wel alleen naar school fietsen.
De eerste schooldag van het nieuwe jaar is al weer voorbij. In de straat bij de school staan veel ouders te wachten om hun kinderen op te halen. Overal hoor je vragen: ‘Hoe was het vandaag?’
In deze interactieve vertelplaat staat centraal hoe je je moet gedragen in de buurt van vrachtwagens en bussen. Subthema’s zijn “dode hoek”, “geluiden en signalen in het verkeer”
Menno, Karin en Joshua hebben gevoetbald. Nu fietsen ze samen terug naar huis. Het is heel gek: verleden week was het nog een beetje licht toen ze klaar waren met hun training. En vanavond fietsen ze opeens al in het donker.
Thomas fietst 's avonds naar huis. Kate ziet hem fietsen want ze herkent hem aan de reflecterende strepen op zijn gitaarhoes. Ze wil graag met hem mee fietsen maar Thomas hoort haar niet. Hoe zorg je dat je goed zichtbaar bent in het verkeer?
Vanavond heeft Mirte turnles. Samen met Fay. De turnschool is helemaal aan de andere kant van de stad. De meiden gaan altijd op de fiets en dat is gezellig. Maar nu, in november, is het best koud. En donker ook.
Vandaag gaan ze met zijn allen op bezoek bij de molenaar. Sasha en Noa moeten zelf fietsen. Ashaan en zijn vrienden gaan met de elektrische bolderkar van de BSO. Omdat ze al vroeg op pad gaan is het zelfs nog een klein beetje donker. Onderweg komen ze een tractor tegen. Dat is wel een beetje spannend.
In deze interactieve vertelplaat staat centraal hoe je je moet gedragen in de buurt van vrachtwagens en voertuigen van hulpdiensten. Subthema’s zijn “dode hoek”, “geluiden en signalen in het verkeer”
Sarah en haar moeder gaan boodschappen doen. Er staat een grote vrachtwagen die een piepend geluid maakt. Wat is dat voor een geluid? En waarom staat die politieauto daar?
Er wordt hard gewerkt door een graafmachine in de tuin van het nieuwe huis van Sasha. Daar moeten Sasha, Dina en Noa goed voor uitkijken. Van alle herrie durft de poes niet meer uit de boom te komen. Gelukkig komt alles snel goed zodra de brandweer er is.
Sasha is zenuwachtig. Ze gaat namelijk voor het eerst naar haar nieuwe school. Onderweg komt ze haar meester en ook een klasgenoot tegen. Dat maakt het een stuk minder spannend. In de school zit ook een kinderdagverblijf. Ashaan wordt door zijn zingende oma gebracht. Bij het oversteken letten ze goed op.
Noa loopt met zijn moeder door de winkelstraat. Het is heel druk in de stad. De etalages zijn feestelijk versierd. Noa vindt het winkelen maar saai. Maar dan komt hij Sasha en Dina tegen. Ze proberen over te steken. Dan blijkt dat je daarbij goed moet opletten, zelfs als je haast hebt. Met zijn allen gaan ze op zoek naar een cadeau voor de meester. Die is bijna jarig. En dan blijkt winkelen ineens niet meer zo saai.
Dina is samen met haar vader onderweg naar school. Er komen kleine wolkjes uit hun mond als ze uitblazen. Onderweg komen ze Sasha en haar moeder tegen. Als ze moeten oversteken, laten Dina en Sasha zien dat ze dat al heel goed zelf kunnen. Bijna bij school zien Sasha en Dina dat hun ouders gezellig lopen te kletsen. Letten zíj́ eigenlijk nog wel op?
Speel het verhaal af op het digitale schoolbord of op een computer / tablet. Bespreek na. Hoe ziet jouw fiets eruit? Zit er licht op jouw fiets? En goede remmen? Wat zijn reflectoren?
Laat de leerlingen in de verkeersplaat spellen, video’s en liedjes ontdekken, alleen of klassikaal
Laat de leerlingen met de fiets naar school of het kinderdagverblijf komen.
Bekijk in de groep eerst dit filmpje: https://youtu.be/IpyR8ppb0qM (opent in nieuw venster)
Zet op het schoolplein met pylonen, halve bollen en stoepkrijt een parcours uit.
Doe de oefeningen uit het verhaal:
De leerling
Organiseer een fietskeuring op het schoolplein. Het kan met fietsen die toevallig voorhanden zijn, of met de daadwerkelijk voor de gelegenheid mee naar school gebrachte fietsen van de leerlingen.
U kunt al vroeg beginnen met oefenen in oversteken en opletten in het verkeer. Door hardop uit te spreken hoe oversteken gaat en waar je op moet letten, leert uw kind de regels in het verkeer. Sta heel bewust bij elke weg (stoplicht of niet) stil met kinderen en laat ze zelf nadenken en meedoen met het oversteken. ‘Wat moeten we eerst doen? Komt er een auto aan? Wat doen we als het stoplicht het niet doet of knippert?’ Benoem onderweg ook wat u doet en welke keuzes u maakt: ‘Hier gaan we oversteken, eerst naar links kijken, dan naar rechts en dan nog een keer links.’ Van heel veel herhalen en vooral heel veel zelf laten nadenken en doen, leren ze het ’t beste.
Bekijk samen het filmpje met het verhaal en praat erover met uw kind. Hoe gaan wij naar school/werk? Waar zijn de ‘moeilijke’ plekken in de buurt, als het gaat om oversteken? Hoe steken we daar over? Ontdek met uw kind in de verkeersplaat spellen, video’s en liedjes.
‘Zullen we wat sneller gaan?’ vraagt Dina. ‘Dan worden we vanzelf warm’. Ze zijn samen onderweg naar school. Dina in haar rolstoel en haar vader lopend. Er komen kleine wolkjes uit hun mond als ze uitblazen. ‘Niet té snel hoor’, zegt haar vader. ‘Het kan nog een beetje glad zijn onderweg.’
Als ze ergens moeten oversteken, zegt Dina’s vader: ‘Even samendoen!’ Ze kijken naar links en naar rechts en nog eens naar links. Dan steken ze veilig over. Zo gaat het elke dag.
In de buurt bij school komen ze Sasha en haar moeder tegen. Sasha heeft vandaag geen step bij zich. Vanmorgen lag er nog een heel dun laagje natte sneeuw op de straten. Ze mocht van haar moeder daarom niet op de step. ‘Dan ga je op je snufferd. Trek maar je stevige schoenen aan, we gaan met de benenwagen’, zei ze.
‘Het laatste stukje samen?’ vraagt Dina aan Sasha. Dat lijkt Sasha wel leuk.
‘Blijven jullie wel bij ons in de buurt?’ zegt Sasha’s moeder. ‘We moeten nog een keer oversteken.’ ‘Zie je wel,’ zegt Dina’s vader. ‘Het is helemaal niet gek om samen over te steken.’ Wel als jij weer je rare loopje gaat doen!’ zegt Dina. ‘O, schaam jij je weer voor mij?’ ‘Wat doet hij dan voor raar loopje?’ vraagt Sasha. Dina’s vader begint al lopend te dansen. ‘Ik hou gewoon van dansen,’ zegt hij. De moeder van Sasha giechelt.
‘Zullen we voortaan samen naar school gaan?’ vraagt Sasha. Ze vindt het wel gezellig zo samen met Dina en haar vader. Ze komen aan bij de weg met de verkeerslichten. Hier rijden de auto’s best wel hard. Voordat haar vader iets kan zeggen, roept Dina: ‘Hier weet ik zelf hoe ik moet oversteken!’ Haar vader lacht. ‘Nou laat maar eens zien dame.’
Het lichtje bij de voetgangers is rood. Dat betekent dat ze niet kunnen oversteken. Dina drukt op het knopje. De verkeerslichten van de auto’s gaan van groen naar oranje en dan naar rood. De automobilisten weten dat ze moeten stoppen. Nu springt het verkeerslicht voor de kinderen op groen. Voordat de kinderen gaan oversteken, kijken ze eerst nog een keer goed naar links, rechts en links. Is al het verkeer echt gestopt? Dan mogen de kinderen oversteken. Ze blijven goed naar links en rechts kijken en lopen rustig naar de overkant. Hun ouders lopen er achteraan.
De vader van Dina steekt zijn duim op naar de moeder van Sasha. Dat deden de kinderen samen goed!
Nu is het nog maar een klein stukje over de stoep naar school. ‘Mogen we vooruit? Ik zie onze vrienden al!’ vraagt Sasha. Er komt geen antwoord. Dina en Sasha kijken achterom. Hun ouders lopen gezellig te kletsen. Letten zíj́ eigenlijk nog wel op?
De kinderen hebben net lekker gevoetbald en lopen weer terug naar school. Als de groep moet oversteken, staan er allemaal auto’s geparkeerd. Oversteken is dan best lastig. Je kan niet goed zien of er iets aankomt. Bij een foutje van de meester bij het oversteken, herinneren de kinderen hem aan de afspraken. Uiteindelijk komen ze terug op school en kan iedereen met hun ouders mee naar huis.
Oversteken tussen geparkeerde auto’s
De leerlingen:
Zie voor meer oefeningen in de klas of op het plein de tab ‘handige links’
Het is belangrijk, dat kinderen van jongs af aan zo zelfstandig mogelijk ervaring opdoen in het verkeer. Als ze lopend of fietsend naar school komen is het belangrijk, dat de schoolomgeving veilig is. Uiteraard hebben ook de ouders daar tijdens het halen en brengen een rol in. Als iedereen in het verkeer ook in de schoolomgeving rekening houdt met elkaar wordt het voor iedereen veiliger.
Bekijk samen het filmpje met het verhaal en praat erover met uw kind. Hoe gaan wij naar school/werk? Is het druk bij school? Ontdek met uw kind in de verkeersplaat spellen, video’s en liedjes.
‘Twee aan twee lopen en ver van de weg blijven’, zegt de meester. De groep loopt van de sporthal verderop, terug naar school. De meester voorop en de hulpjuf helemaal achteraan. ‘Ik loop wel rustig hoor’, zegt Noa tegen Sasha. Ze lopen vlak achter de meester. ‘Ik ben nog hartstikke moe van het rennen.’ Ze hebben net lekker gevoetbald en Noa heeft twee keer gescoord. ‘Dat komt dan goed uit’, zegt de meester. Hij heeft Noa gehoord. ‘Dan hoef ik ook niet steeds uit te leggen dat jullie rustig moeten lopen en niet mogen duwen of trekken.’
De sporthal ligt drie straten van de school af. Dat is niet zo ver, maar ze moeten onderweg wel goed uitkijken. Soms lopen er kinderen heel druk te kletsen met elkaar. Dan vergeten ze om goed aan te sluiten. Daar heeft de meester iets op verzonnen. Als de groep samen op pad gaat vormen de kinderen zogenaamd een ketting. De ketting mag niet verbroken worden. Alle kinderen doen hun best om goed aan te sluiten.
De groep moet oversteken. De voorste kinderen wachten bij de stoeprand. Er staan allemaal auto’s geparkeerd. ‘Zo kan ik toch niet zien of er iets aankomt?’ moppert Sasha. De meester stapt samen met Sasha en Noa tussen de auto’s. Ze mogen doorlopen tot ze net voorbij de auto’s kunnen kijken. Ze kijken naar links, naar rechts en nog eens naar links. Er komt niets aan. De meester loopt tot halverwege de weg en blijft dan stilstaan. De groep steekt rustig over. Als iedereen aan de overkant is, loopt de meester ook naar de stoep. Hij holt weer naar de voorkant van de groep. ‘Niet rennen meester’, zegt Dina. De meester lacht. Dina heeft gelijk. Niet rennen is de afspraak. Ook al heb je haast.
De school gaat al bijna uit. Veel vaders, moeders en oppassen komen al aanrijden of fietsen om de kinderen op te halen. Het is heel druk met verkeer rond de school. Sommige kinderen in de groep zien hun ouders al en beginnen te zwaaien. ‘Bij elkaar blijven in de groep en doorlopen. We gaan samen helemaal naar het schoolplein. Pas daar mogen jullie naar je ouders toe.’ Soms klinkt de meester best streng. Maar er zijn ook wel heel veel auto’s om op te letten.
Ze zijn op het schoolplein aangekomen. ‘Ik kom altijd lopend’, zegt Noa. Dat is niet zo gek. Noa woont in de straat van de school. ‘Zo kan ik het ook’, zegt Sasha. ‘Jij kunt met je ogen dicht.’ ‘Dat lijkt me niet zo’n goed plan’, zegt de meester. ‘Met je ogen dicht kun je niet zien of je ouders er al staan. Jullie mogen nu rustig naar ze toe lopen. Tot morgen allemaal!’
Het schoolplein staat vol met fietsen. Meneer Ali van de fietsenwinkel komt alle fietsen controleren. Ook gaan de kinderen een voor een over een parcours. De kinderen vinden het toch wel gek. Waarom wil de meester dit nou oefenen? Als alle kinderen het parcours veilig hebben gereden heeft de meester een verrassing. En daarna mag iedereen zo hard mogelijk bellen met hun fietsbel. Wat een leuke verrassing! En wat een herrie…!
Zet op het schoolplein met pylonen en stoepkrijt een brede weg met middenberm uit. (Kijk voor een voorbeeld op schoolopseef.nl/verkeerskunsten)De leerlingen oefenen met oversteken. Een aantal kinderen is met de fiets of driewieler het andere verkeer.
De leerlingen:
Zie voor meer oefeningen in de klas of op het plein de tab ‘handige links’
In de woonwijk wordt soms te hard gereden, soms zelfs door ouders van (jonge) kinderen zelf. Zo’n overtreding lijkt onschuldig, maar kan al gauw ernstige gevolgen hebben. Zeker in de bebouwde kom, waar je vaak te maken hebt met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen, ouderen en fietsers.
Bekijk samen het filmpje met het verhaal en praat erover met uw kind. Waar spelen wij buiten? Is er een drukke weg in de buurt? Of een andere moeilijke plek? Tot waar mag jij alleen?
Ontdek met je kind in de verkeersplaat spellen, video’s en liedjes.
Tips voor in het verkeer:
Zie voor meer tips de tab ‘handige links’.
Les uit de praktische methode Verkeerskunsten voor onder meer het leren van oversteken bij een weg met middenberm.
Uitleg over waarom je niet te snel moet rijden. (Opent in nieuw venster)
Het schoolplein staat vol met fietsen. Meneer Ali van de fietsenwinkel komt alle fietsen controleren. Ook gaan de kinderen een voor een over een parcours. De kinderen vinden het toch wel gek. Waarom wil de meester dit nou oefenen? Als alle kinderen het parcours veilig hebben gereden heeft de meester een verrassing. En daarna mag iedereen zo hard mogelijk bellen met hun fietsbel. Wat een leuke verrassing! En wat een herrie…!
Speel het verhaal af op het digitale schoolbord of op een computer / tablet. Bespreek na. Hoe ziet jouw fiets eruit? Zit er licht op jouw fiets? En goede remmen? Wat zijn reflectoren?
Laat de leerlingen in de verkeersplaat spellen, video’s en liedjes ontdekken, alleen of klassikaal
Laat de leerlingen met de fiets naar school of het kinderdagverblijf komen.
Bekijk in de groep eerst dit filmpje: https://youtu.be/IpyR8ppb0qM (opent in nieuw venster)
Zet op het schoolplein met pylonen, halve bollen en stoepkrijt een parcours uit.
Doe de oefeningen uit het verhaal:
De leerling
Organiseer een fietskeuring op het schoolplein. Het kan met fietsen die toevallig voorhanden zijn, of met de daadwerkelijk voor de gelegenheid mee naar school gebrachte fietsen van de leerlingen.
Een groot deel van de fietsongelukken van kinderen komt doordat de fiets niet in orde is, of doordat een kind zelf niet goed kan omgaan met de fiets. Voorbeelden hiervan zijn: een rem- of stuurfout maken, afgeleid zijn door de telefoon, niet snel genoeg kunnen stoppen en afstappen. Maar ook: een voet glijdt van de gladde trapper, een jas blijft haken tijdens het stoppen en afstappen of het kind raakt uit balans door bagage. Controleer daarom regelmatig de fiets van je kind en zorg dat de fiets is afgesteld op de lengte van je kind.
Bekijk samen het filmpje met het verhaal en praat erover met je kind. Ontdek met uw kind in de verkeersplaat spellen, video’s en liedjes.
Pak de fietsen erbij en kijk samen: Werkt alles aan de fiets (nog) goed? Draait alles soepel en makkelijk? Kan je kind overal goed bij?
Ga naar een plek waar je veilig kunt oefenen. Kan je kind in volle vaart goed remmen? Oefen met op- en afstappen en wegfietsen?
Een goede fiets is belangrijk. Check daarom regelmatig:
Zie voor meer tips de tab ‘handige links’.
Het schoolplein staat vol met fietsen. Kris kras door elkaar. De kinderen krioelen er tussendoor en kijken naar elkaars fietsen. Er zijn fietsen met een mand voorop. Fietsen met versnellingen en echte crossfietsen. Maar waarom moest iedereen nou toch de fiets meenemen naar school van de meester? Dit weekend heeft Noa samen met zijn moeder nog een bel op zijn fiets gezet. De vorige was kapotgegaan. Zijn moeder zei: “Zo ben jij er ook klaar voor deze week.” Zouden de vaders en moeders wél weten wat er aan de hand is? Ze staan allemaal langs het hek te kijken naar de kinderen.
Dan roept de meester: “Dit is meneer Ali van de fietsenwinkel. Hij komt jullie fietsen bekijken. Iedereen netjes naast de eigen fiets gaan staan! Dan komen wij kijken. ”Samen lopen ze langs alle fietsen. Ze kijken naar de trappers en de verlichting. Naar de banden en de bagagedragers. Soms draait meneer Ali nog aan een schroefje of voelt hij of iets goed kan draaien. Maar de meeste tijd zegt hij: “Hier word ik erg blij van!”
En nu het parcours! Roept de meester. Op het schoolplein heeft hij gekleurde bollen neergelegd en verkeersborden neergezet. Een voor een gaan de kinderen op de fiets over het schoolplein. Ze maken bochtjes en moeten slalommen. Sasha rijdt hard voorbij en vliegt bijna uit de bocht. “Ho ho,’ zegt de meester. “Het is geen stuntparcours! Het is een parcours om aan mij te laten zien dat je veilig kunt fietsen!” Sasha doet het nog een keer. Nu gaat het goed. Op een plek moeten de in volle vaart remmen en hun voet aan de vloer zetten. En op een andere plek moeten ze stoppen om hun fiets over een balk te tillen . Daarna mogen ze verder fietsen. “Waarom is dit meester? “vraagt Sasha als ze weer voorbij komt. “Als er glas op de weg ligt, wil je er veilig overheen kunnen stappen. Zo krijgen we geen lekke banden.” Het blijft toch wel gek. Waarom wil de meester dit nou oefenen?
Als alle kinderen zijn geweest, gaat iedereen weer naast de eigen fiets staan. De meester staat voor de groep en zegt: ‘Ik heb goed nieuws. Alle fietsen zijn goedgekeurd. Alle kinderen hebben het parcours veilig gereden. Jullie zijn er klaar voor!” De kinderen kijken elkaar nieuwsgierig aan. Wat zou hij nou bedoelen? “We gaan eind van deze week een dagje naar de dierentuin. Op de fiets!” De meester kijkt er vrolijk bij. Wat? De kinderen kijken naar elkaar. Is het echt? De ouders steken hun duimen op. Verrassing!“En dan mogen jullie nu allemaal zo hard mogelijk bellen met je fietsbel!” roept de meester. Iedereen juicht en rinkelt. Wat een leuk uitje! En wat een herrie…!
Tips van de ANWB hoe je je kind stap voor stap kan leren fietsen. (Opent in nieuw venster)
Doe samen met je kind de Fietscheck van Veilig Verkeer Nederland. Zo checken jullie eenvoudig of de fiets veilig is. (Opent in nieuw venster)
Sasha viert haar verjaardagsfeest in het zwembad. Ze gaan discozwemmen. Ze gaan met de auto van Dina’s vader. Het is erg gezellig in de auto. Maar als de kinderen stoeien in de auto merken ze dat dat niet veilig is. De vader van Dina verzint daarom een opdracht. Alle verkeersborden tellen terwijl ze met z’n allen ‘Er is er één jarig zingen’. Dat is een moeilijke opdracht!
Noa, Dina en Sasha zitten op de stoep voor Noa’s huis. Ze vervelen zich verschrikkelijk. Het is te warm om te steppen vinden ze. Maar ze kunnen niets anders verzinnen. Van Noa’s moeder mogen ze een ijsje gaan halen, maar daar moeten ze wel iets voor doen. Als ze 10 verkeersborden vinden, dan mogen ze een ijsje met 1 bolletje. Als ze meer borden vinden, dan mogen ze twee bolletjes ijs. Zou het ze lukken om 2 bolletjes ijs te scoren?
Dina gaat samen met haar vader een weekje naar een camping. Sasha en haar moeder en broer zijn ook mee. Zij slapen in de tent naast hen. Terwijl de ouders ontspannen, verkennen Dina en Sasha de camping. Als ze bijna bij het zwembad zijn schrikken ze van een scooter die vlak langs rijd. Ze zien in dat je ook in de vakantiestand wel moet blijven opletten.
Het is druk in de stad als Sarah met haar moeder aan het winkelen is. Sarah kijkt haar ogen uit en staat te dromen. Ze moet wel opletten dat ze haar moeder niet kwijt raakt.
Er is circus in de stad. Mirte, haar ouders en boer en zusje gaan met de auto. Heeft iedereen zijn gordel om? Dat kan nog wel even duren, als ze maar op tijd komen.
In deze interactieve vertelplaat komt aan de orde hoe je je veilig kunt gedragen als passagier in de auto en waarom dat belangrijk is. Subthema’s zijn “spelregels in het verkeer”, “verkeersdrukte”.
Sarah is binnenkort jarig. Samen met Thomas gaat ze naar de winkel om pannenkoekenmeel en eieren halen. Dan kunnen ze op haar verjaardag pannenkoeken bakken. Samen op pad is best spannend. Vooral het oversteken dat is het moeilijkste
Mirte mag van haar zakgeld iets kopen in de circuswinkel. Samen met Julian en Suus gaan ze op pad. Suus wil oversteken maar let niet goed op. Hoe steek je op een veilige manier over?