IdeeënBank
Het Zeeuws VerkeersveiligheidsLabel streeft naar een verkeersveilige school en schoolomgeving. Het biedt verschillende middelen om dit te bereiken. Een van die middelen is het Stappenplan SCHOOL op SEEF. Aan de hand van dit Stappenplan brengt een werkgroep knelpunten in kaart in de infrastructuur, de communicatie, de verkeerslessen en de handhaving. Deze werkgroep bestaat uit de gemeente, de school, de ouders, de politie, VVN, de buurt en overige partijen. Vervolgens formuleert de werkgroep maatregelen om een 'integraal' veilige situatie te bereiken. Lees meer
-
Knelpunten gedrag
- Auto's snijden fietsers af
- Bevoorradingsverkeer / laden lossen / openbaar vervoer / vrachtverkeer
- Bocht wordt afgesneden
- Doorgaand verkeer voor de school
- Er wordt niet gestopt voor zebra
- Fietsen op de stoep
- Gedrag leerlingen andere school / middelbare schooljeugd
- Geparkeerde auto's die zicht ontnemen / foutparkeren
- Het overig verkeer geeft geen voorrang
- Kerende auto's van ouders / verkeer dat naar parkeerplek zoekt
- Ouders parkeren op ongewenste plek
- Overlast parkerende ouders voor de buurtbewoners
- Parkeerproblemen / teveel auto’s
- Schoolbusjes
- Snel rijdende auto’s of bromfietsen (objectief / subjectief)
- Veel autoverkeer
- Wachtende ouders blokkeren trottoir
- Kinderen rennen de weg op
- Kinderen steken niet over op de veiligste plek
- Leerlingen gaan te weinig te voet of met de fiets
- Leerlingen hebben geen goede fietsvaardigheid
- Leerlingen niet op de hoogte van de veiligste route
- Te druk om over te steken
- Tegen verkeer in rijden
- Verkeersregel ter plekke onduidelijk
-
Knelpunten voertuig
-
Knelpunten weg en omgeving
- Afstelling verkeerslichten
- Auto's dicht op fietsers / smalle weg
- Geen fietsstrook / fietspad
- Geen ruimte voor wachtende ouders en voor verlaten schoolplein
- Geparkeerde auto's die zicht ontnemen / foutparkeren
- Niet duidelijk zichtbaar dat er een school is
- Obstakels blokkeren trottoir (containers, foutparkeerders)
- Onoverzichtelijke kruising
- Ontbreken uitritconstructies
- Opstelruimte voor afslaande fietsers
- Overige, specifieke infrastructurele problemen
- Oversteek niet goed zichtbaar
- Oversteekvoorziening ontbreekt
- Oversteken is moeilijk
- Slecht zicht door groen of obstakels of laagstaande zon of bebouwing
- Smal trottoir
- Smalle vluchtheuvel
- Te weinig fietsenstallingen
- Trottoir ontbreekt (gedeeltelijk)
- Veiligste oversteek is niet de kortste / oversteek op ongewenste plek
- Voorrang onduidelijk
- De school wordt verplaatst
- Er wordt een nieuwe school gebouwd
- Fiets of bromfietsverkeer vlak langs uitgang schoolplein
- Te weinig parkeerplaatsen